Mode

Thema’s > Belgische Mode-industrie

Tot ongeveer 1985 kon niemand zich iets voorstellen bij ‘Vlaamse mode’. Vandaag weet iedereen – in het modewereldje althans – wie de ‘Antwerp Six’ zijn en slagen velen erin om die eens onuitspreekbare namen, zoals Ann Demeulemeester, Walter van Beirendonck, te onthouden én te reproduceren.

In de tweede helft van de jaren tachtig waagden zes Belgen die op de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten waren opgeleid, hun kans in Parijs. Hoewel hun collecties erg verschillend waren, hadden de Zes toch heel wat met elkaar gemeen: ze hadden lef, provoceerden de toeschouwers met hun extreme visies en originele modeshows (op originele plaatsen: in een verlaten metrostation, een fabriek, een leeg zwembad…) en zetten de modewereld op zijn kop. Elk van hen verwierf internationale bekendheid, op zijn/haar eigen manier.

De Zes van Antwerpen zijn Ann Demeulemeester, Walter van Beirendonck, Martin Margiela, Dries van Noten, Dirk van Saene en Dirk Bikkembergs. Zij maakten de weg vrij voor andere talentvolle ontwerpers, zoals Sarah Corynen, Raf Simons, Anna Heylen, Kaat Tilley, Chris Mestdagh en vele anderen. Bovendien bracht de aandacht voor die ‘couture’-Belgen ook meer succes voor de commerciële labels, zoals Chine, Andres, Long Island en College.

Dat de eerste Zes plotseling zo succesvol werden, is ongetwijfeld te danken aan een samenloop van omstandigheden. Uiteraard waren ze erg origineel en getalenteerd, maar bovendien kwamen zij ‘op de markt’ op het ogenblik dat het Ministerie van Economische Zaken de textielindustrie wilde stimuleren door een Textielplan: er kwam een Belgisch instituut voor Textiel en Kleding en er werd een modewedstrijd opgericht voor Belgische avant-garde-ontwerpers, de Gouden Spoel. Toen het Textielplan in het begin van de jaren negentig ophield, hadden de Belgische ontwerpers en modehuizen al voldoende elan gekregen om op eigen kracht verder te werken. En dat doen ze ook… Belgische ontwerpen hangen in modezaken in de Verenigde Staten en in Japan, waar ze erg populair zijn. Alleen in eigen land blijken ze – eigenaardig genoeg – wat minder bekend…

Bronnen:

  • Windels, Veerle. ‘David v. Goliath. Fashion from Flanders.’ In: The Low Countries; Arts and Society in Flanders and the Netherlands; A Yearbook 1997-1998, Stichting Ons Erfdeel, Rekkem, 1997, pp. 150-154.
  • Windels, Veerle. ‘Flemish Fashion Designers in Paris. The Story of David and Goliath.’ In: Flanders, 30, June 1996, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Coördinatie/Administratie externe betrekkingen, Brussel, pp. 20-25.

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *